כרטיסי טיסה במחירים שחברות התעופה לא רוצות שתכירו!

נא לשים לב!

יש לבחור:

  • יעד יציאה
  • יעד הגעה
  • תאריך יציאה
  • תאריך חזרה

אבטחת חברות התעופה בישראל

במשך שנים סיפקה חברת התעופה הגדולה בישראל, 'אל על', שירותי אבטחה חשובים לטיסות נכנסות של חברות ישראליות אל כל נמלי התעופה בארץ. באוקטובר 2010, כחלק מצעדי התייעלות בחברה הודיעה 'אל על' כוונתה להפסיק את שירותי האבטחה, החל מסוף מרץ 2011. הצהרות משרד התחבורה על הקמת רשות לאומית לאבטחת התעופה הישראלית וסיכומים של שר התחבורה ישראל כ"ץ עם יושב ראש ארגון התעופה הבין לאומי, שימשו כרוח גבית להחלטת 'אל על'. בשלב הראשון, תוכננה הפסקת שירותי אבטחה עבור מתחרותיה: 'ארקיע' ו'ישראייר' ובהמשך גם הוצאת מערך האבטחה מתוך טיסות 'אל על'. מנכ"ל 'אל על' אליעזר שקדי, פנה לשר התחבורה כ"ץ בדרישה להחזרים כספיים מלאים על הוצאות האבטחה שהוטלו עליה בהווה ובעבר.

ההגיון מאחורי החלטת 'אל על', נשען על סטנדרטיים בין לאומיים, לפיהם 50 אחוזים מהוצאות אבטחת התעופה מוטלות על חברות התעופה ומחצית ההוצאות על הממשלות עצמן.

בעוד רשות שדות התעופה ממונה על אבטחת טיסות היוצאות מהארץ, 'אל על' ממונה ומתקצבת בפועל כ-60% מעלות אבטחת הטיסות הנכנסות של חברות ישראליות. כבר מספר שנים מלינה 'אל על' על כך שמרכיב הוצאות האבטחה בתקציב החברה הוא משמעותי ומקשה עליה להתחרות ברמות המחירים של שוק התעופה העולמי. ההכרזה הפתאומית של 'אל על' על הפסקת אבטחת התעופה בטווח של ארבעה חודשים, הרבה לפני שהחברות הישראליות האחרות יספיקו לבנות מערך חלופי נתפסת כעוד צעד במלחמה שבין חברות התעופה הישראליות ובלחץ המתמיד של 'אל על' על הממשלה כחברה המובילה. לצעד הזה קדם האישור שקיבלה 'אל על' לפתוח קו טיסות מקומיות לאילת, המתחרה בטיסות של שתי המפעילות הקטנות. לאור העובדה שגם מערך האבטחה הלאומי שמבטיח כ"ץ רחוק מלהיות עובדה מוגמרת, הכרזת 'אל על' היא מעין אולטימטום שנועד להלחיץ את הממשלה ולהוביל לפיצוי כספי משמעותי.

מול סיום מתן שירותי האבטחה בסוף מרץ 2011, חברות 'ארקיע' ו'ישראייר' עמדו לקראת שוקת שבורה, כשעתיד קווי הטיסה הבין לאומיים שלהם עומד בסימן שאלה. הלחצים שהפעילו על משרד התחבורה נשאו פרי ובאמצע מרץ הייתה אמורה להתקבל החלטת ממשלה שתחייב את 'אל על' בהמשך מתן השירותים עד להודעה חדשה. 'אל על' קראה נכון את המפה, הקדימה לסגת מההכרזה שלה ולהמשיך במתן השירותים. יחד עם זאת, הפרשה רחוקה מלהסתיים: 'אל על' מצידה, בוחנת אפשרות לתבוע מממשלת ישראל פיצוי על הוצאות האבטחה בדרכים משפטיות ובינתיים, הכריזה רשות ההגבלים העיסקיים על כך שהיא שוקלת להכריז על 'אל על' כמונופול בענף אבטחת התעופה. נדמה שהרבה מוטל בפתחו של משרד התחבורה והאתגר הגדול ביותר הוא הקמה יעילה ומהירה של רשות אבטחת התעופה הלאומית, שאולי תרגיע במעט את הסערה בשוק התעופה הישראלית.

תוכן זה נכתב על ידי רביד ניר
Google+